Transzferár szakértő kiválasztásaA transzferár dokumentáció minőségét talán a leginkább befolyásoló tényező magának a transzferár szakértőnek a személye. Gyakorlati munkánk, illetve az ügyfeleinkkel folytatott megbeszélések során gyakran tapasztaljuk, hogy a vállalatok számára kihívást jelent a megfelelő transzferár szakértő kiválasztása. Ebben a bejegyzésben ehhez szeretnénk adni némi támpontot.

Transzferárazás vállalaton belül

A dokumentáció készítést illetően egy vállalat mindig két opció közül dönthet. Az első, hogy elkészítheti a dokumentációt vállalaton belül. Valljuk meg őszintén, hogy egy vállalat számára a költségek megtakarítása szempontjából ez lenne a legjobb megoldás. Nem szabad viszont megfeledkezni arról, hogy a transzferárazás – összetettségéből adódóan – az egyik legkockázatosabb és legnagyobb szakértelmet igénylő terület. A vállalaton belül ez a fajta szakértelem az esetek többségében nem áll rendelkezésre, csakúgy mint a transzferárazáshoz szükséges ellenőrzési tapasztalat és gyakorlat sem, valamint olyan elengedhetetlen technikai feltételek sem, mint egy adóhatóság által is elfogadott nemzetközi céges adatbázis.

Külső szakértő felkérése

A másik lehetőség, hogy a vállalat külső szakértőt kér fel a transzferár dokumentáció elkészítésére. Igen ám, de kit és milyen szempontok alapján? Gyakorlatból tudjuk, hogy a transzferár szakértő kiválasztása gyakran egészen bizonytalan szempontok alapján történik. Ami valljuk meg őszintén, hogy teljesen érthető is, hiszen a vállalat éppen azért kér fel külső szakértőt, mert nem rendelkezik megfelelő rálátással az adott területet illetően, így nem tudja megítélni a szakértő felkészültségét sem. Ezért sajnos nagyon sokszor a felkérés csak a személyes benyomás, mások ajánlása vagy ami talán a lehető legrosszabb szempont, maga az ár alapján történik meg.

A transzferár szakértő kiválasztása

Szakmai véleményünk szerint az alábbi szempontokat érdemes figyelembe venni külső szakember megbízása esetén:

  1. Mindig szakmai megbeszélés keretében válasszuk ki a megfelelő szakembert! A jelöltekkel mindig beszélgessen el. A megbeszélésre még akkor is készüljön fel szakmai kérdésekkel, ha az adott területen laikusnak számít. Rengeteg információt le tud szűrni pusztán már abból, hogy a jelölt mennyire rutinosan tudja megválaszolni a feltett kérdéseket.
  2. Mindig szakembert választunk a feladatra, nem pedig irodát vagy céget! Ez nagyon fontos! Teszem azt, én igazságügyi adószakértőként elmegyek Önhöz tárgyalni, és mit ad Isten, a felkészültségemmel 15 perc alatt meggyőzöm. Hmmm. Majd hazajövök és a rám bízott munkát odaadom az asszisztensemnek vagy egy másik alvállalkozónak. Ön azt kapja, amire számított vagy amiért fizetett? Ugye hogy nem? Ön pedig megnyugodva hátradől, hogy megfelelő embert bízott meg. Ezért mindig minden esetben kösse ki a szerződésben, hogy a feladatot személyesen ki látja el, a szakembert nevesítve!
  3. Minden esetben mérje fel az adott szakember adózási és számviteli tudását. Nagyon sokan azzal védekeznek, hogy ők nem értenek sem az adózáshoz sem a könyveléshez, mert ők transzferár szakértők. Viszont jó ha tudjuk, hogy a transzferárazás alapjai közzé tartoznak a nemzetközi adózási és számviteli ismeretek is.
  4. Nyelvismeret. Itt elsősorban az angol nyelvre gondolok. A nemzetközi vállalatok számlái, szerződései, elszámolásai, az egyes leányvállalatok transzferár dokumentációi vagy a cégcsoport transzferár politikája és irányelvei jellemzően angol nyelven elérhetőek. A dokumentáció készítéshez ezeket a dokumentumokat mindenképp át kell nézni és értelmezni szükséges.
  5. Megfelelő ár/érték arány. Ez egy rendkívül kritikus kérdés, mert nagyon sokan csak az ár alapján döntenek. Mindig az a vicc jut eszembe amikor azt kérdezik: Mennyi? Harminc! Mi harminc? Mi mennyi? Nem mindegy ugyanis, hogy kinek és miért fizetünk. Tévedés lenne azt gondolni, hogy a bekért árajánlatok minden esetben ugyanazt a tudást, tapasztalatot és tartalmat takarják. Különösen ha az eltérések jelentősek. Mindig bizonyosodjunk meg azt illetően, hogy az eltérés miből adódik. Mert lehet például, hogy aki sokkal kedvezőbb árajánlatot adott, az a szakember semmiféle nemzetközi gyakorlattal nem rendelkezik és nem használ nemzetközi céges adatbázisokat, így olyan dokumentációt készít, ami esetleg nem fogja megállni a helyét egy komoly adóellenőrzésen. Míg adott egy másik szakember, aki dupla akkora árajánlatot adott ugyan, de ő most jött vissza az USA-ból, ahol 20 évig transzferárazással foglalkozott és még nemzetközi adatbázisokat is használ, amelyek ára mint tudjuk nem 2 forint. Viszont az ő munkája megállja a helyét egy kemény ellenőrzési eljárásban is. Most akkor felteszem a kérdést, hogy akkor ezt így nézve ki volt az olcsó? Mindig az igazi szakértelem az olcsó!

Azt gondolom, hogy ezeket a pontokat érdemes fontolóra venni, mert így sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat. Bízom benne, hogy sikerült néhány támpontot adnom és valamivel egyszerűbb lesz a megfelelő transzferár szakértő kiválasztása.

Üdvözlettel:

Kneitner Lea
okleveles nemzetközi és igazságügyi adószakértő

További információ: Adatbázis használat a transzferárazásban