Mint tudjuk az utóbbi években egyre inkább a transzferár dokumentációk állnak az adóhatósági ellenőrzések fókuszában. A transzferár dokumentáció el nem készítésének nagyon magas mulasztási bírságtételei vannak – 2 millió Ft / tranzakció típus / év, második újbóli mulasztás esetben pedig 4 millió Ft / tranzakció típus / év – természetesen mindez az adóhiány és adóbírság tételeken túlmenően értendő.
A gyakorlatban azt tapasztaljuk, hogy az elkészült transzferár dokumentációkat az adóhatóság az ellenőrzések megkezdésekor a bekért iratok listáján az 1. helyen szerepelteti. Az adózás rendjéről szóló törvény szerint alap esetben 3 munkanap áll az adózó rendelkezésére – külön adóhatósági egyeztetés alapján eltérések lehetségesek – hogy bemutassa mind a dokumentációt mind pedig valamennyi egyéb bekért dokumentumot az adóhatóság számára.
Előfordult azonban a gyakorlatunkban olyan eset is, hogy a külföldi adóhatóság kereste meg a magyar adóhatóságot, és habár a magyar társaságnál az idő tájt semmilyen ellenőrzés nem folyt, ennek ellenére mégis pár napon belül a társasági adó bevallással egyidejűleg a transzferár dokumentációkat is be kellett mutatni az adóhatóság számára.
A két vagy többoldalú ellenőrzések a transzferár dokumentációkkal kapcsolatban szinte bármikor előfordulhatnak, ezért javasolt – mint azt már korábban is említettük – a dokumentációk egyeztetése a külföldi kapcsolt társaságok transzferár dokumentációival valamint a központi transzferárazási politikával, hogy ne az adóhatósági ellenőrzések kapcsán derüljön fény az esetleges eltérésekre.
Ezen tapasztalatok kapcsán arra szeretnénk felhívni mindenki figyelmét, hogy az elkészített dokumentációkat érdemes „készenlétben” tartani, illetve, ha a dokumentáció elkészítése után egyéb változások, módosítások merülnek fel azt a dokumentáció mellékleteként külön haladéktalanul jelezni.
You must be logged in to post a comment.